۲-۲-۳-۱- انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین ۲۵
۲-۲-۳-۲- پاسخگویی به مشتری ۲۶
۲-۲-۳-۳- بهای تمام‌شده محصول. ۲۷
۲-۳- مدیریت زنجیره تامین ۲۷
۲-۳-۱- ساختار زنجیره تأمین ۳۱
۲-۳-۲- مؤلفه‌های اصلی مدیریت زنجیره تأمین ۳۳
۲-۳-۳- اهداف مدیریت زنجیره تأمین ۳۶
۲-۳-۴- مدل‌های زنجیره تأمین ۳۶
۲-۳-۵- قابلیت‌های اطلاعاتی زنجیره تأمین ۴۰
۲-۳-۵-۱- ظرفیت سیستم‌های اطلاعاتی بین سازمانی ۴۱
۲-۳-۵-۱-۱- ظرفیت برنامه‌ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی ۴۲
۲-۳-۵-۱-۲- ظرفیت پرسنلی/ رهبری سیستم‌های اطلاعاتی ۴۳
۲-۳-۵-۲- صلاحیت رابطه‌ای بین سازمانی ۴۳
۲-۳-۵-۲-۱-اعتماد دوجانبه. ۴۵
۲-۳-۵-۲-۲- کیفیت اطلاعات… ۴۶
۲-۳- پیشینه تحقیق ۴۷
۲-۳-۱- پیشینه های تحقیق در داخل کشور. ۴۷
۲-۳-۱- پیشینه های تحقیق در خارج از کشور. ۵۲
فصل سوم روش اجرای تحقیق
۳-۱- مقدمه. ۵۹
۳-۲- روش تحقیق ۵۹
۳-۳- جامعه آماری ۵۹
۳-۴- روش و ابزار گردآوری اطلاعات… ۶۰
۳-۵- روایی و پایایی پرسشنامه. ۶۱
۳-۵-۱- روایی پرسشنامه. ۶۱
۳-۵-۲- پایایی پرسشنامه. ۶۱
۳-۶- روش‌های آماری تجزیه‌وتحلیل داده‌ها ۶۲
۳-۶-۱- بخش توصیفی داده‌ها ۶۲
۳-۶-۲- بخش تحلیل استنباطی داده‌ها ۶۲
فصل چهارم تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
۴-۱- مقدمه. ۶۶
۴-۲- توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان. ۶۷
۴-۳- بررسی نرمال بودن متغیرها ۸۰
۴-۴- آمار استنباطی ۸۰
فصل پنجم بحث و نتیجه‌گیری
۵-۱ مقدمه. ۸۵
۵-۲- خلاصه نتایج پژوهش… ۸۵
۵-۲-۱- نتایج آمار توصیفی ۸۵
۵-۲-۲- نتایج آمار استنباطی ۸۶
۵-۳-تحلیل نتایج پژوهش… ۸۶
۵-۴- پیشنهادات تحقیق ۸۸
۵-۵- محدودیت‌های تحقیق ۸۹
۵-۶- پیشنهادات آتی ۹۰
منابع. ۹۱
پیوست… ۹۸

 

فهرست جداول
عنوان                                                                                                       صفحه
جدول ۲-۱- چارچوب های موجود برای دسته بندی فرایند های مدیریت زنجیره تامین  ۳۷
جدول ۲-۲- فرایندهای سطح ۲ مدل SCOR 39
جدول ۳-۱ طیف لیکرت ۷ گویه ای ۶۰
جدول ۳-۲- توزیع سؤالات پرسشنامه. ۶۱
جدول ۳-۳- میزان آلفای کرونباخ پرسشنامه. ۶۲
جدول۴-۱- توصیف جنسیت پاسخ دهندگان. ۶۷
جدول۴-۲- توصیف سن ۶۸
جدول۴-۳- توصیف تجربه کاری ۶۹
جدول۴-۴- توصیف میزان تحصیلات… ۷۰
جدول۴-۵- توصیف سمت… ۷۱
جدول۴-۶- توصیف محل خدمت در سازمان. ۷۲
جدول۴-۷- توصیف نوع صنعت تولیدی ۷۳
جدول۴-۸- توصیف میزان دانش از وضعیت و اطلاعات مرتبط با شرکت… ۷۴
جدول ۴-۹- میزان میانگین و انحراف معیار دانش از وضعیت و اطلاعات مرتبط با شرکت   ۷۵
جدول ۴-۱۰- آزمون t برای میزان دانش از وضعیت و اطلاعات مرتبط با شرکت… ۷۵
جدول ۴-۱۱- آزمون KMO و بارتلت… ۷۵
جدول۴-۱۲- توصیف متغیر ظرفیت سیستم اطلاعات بین سازمانی ۷۶
جدول۴-۱۳- توصیف متغیر اعتماد متقابل ۷۷
جدول۴-۱۴- توصیف متغیر کیفیت اطلاعات… ۷۸
جدول۴-۱۵- توصیف متغیر مزیت رقابتی ۷۹
جدول ۴-۱۶- نتایج آزمون کولموگراف-اسمیرنوف… ۸۰
جدول۴-۱۷-ضرایب مسیر در حالت استاندارد. ۸۲
جدول۴-۱۸ برازش مدل. ۸۳

 

برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت  pipaf.ir  مراجعه نمایید.

فهرست شکل ها و نمودارها
عنوان                                                                                                       صفحه
شکل ۱-۱ مدل مفهومی پژوهش… ۷
شکل ۲-۱- چارچوب VRIO 21
شکل ۲-۲- جریان کالا و مواد در زنجیره تأمین ۲۸
شکل ۲-۳- خانه SCM 29
شکل ۲-۴- نمای شماتیک روابط در زنجیره تأمین ۳۳
شکل ۲-۵- پنج فرایند سطح ۱ مدل SCOR 38
شکل ۲-۶ –  چهارچوب GSCF. 40
نمودار۴-۱- نمودار دایره ای جنسیت پاسخ دهندگان. ۶۷
نمودار۴-۲- نمودار میله ای سن ۶۸
نمودار۴-۳- نمودار میله ای تجربه کاری ۶۹
نمودار۴-۴- نمودار میله ای میزان تحصیلات… ۷۰
نمودار۴-۵- نمودار میله ای سمت… ۷۱
نمودار۴-۶- نمودار میله ای محل خدمت در سازمان. ۷۲
نمودار۴-۷- نمودار میله ای نوع صنعت تولیدی ۷۳
نمودار۴-۸- نمودار میله ای میزان دانش از وضعیت و اطلاعات مرتبط با شرکت… ۷۴
نمودار۴-۹- هیستوگرام  ظرفیت سیستم اطلاعات بین سازمانی ۷۶
نمودار۴-۱۰- هیستوگرام  متغیر اعتماد متقابل ۷۷
نمودار۴-۱۱- هیستوگرام  متغیر کیفیت اطلاعات… ۷۸
نمودار۴-۱۲- هیستوگرام  متغیر مزیت رقابتی ۷۹
شکل ۴-۱- تحلیل مسیر مدل ساختاری ۸۱

 

چکیده
ازآنجایی‌که مدیریت زنجیره تأمین شیوه‌ای باارزش برای کسب مزیت رقابتی است، این پژوهش به بررسی این امر می‌پردازد که قابلیت‌های اطلاعاتی زنجیره تأمین، چطور برای کسب مزیت رقابتی مفید خواهند بود. در این راستا اجزای قابلیت‌های اطلاعاتی زنجیره تأمین از حیث ظرفیت سیستم اطلاعاتی بین سازمانی و صلاحیت رابطه‌ای بین سازمانی (اعتماد متقابل و کیفیت اطلاعات) شناسایی و روابط میانشان با بهره گرفتن از یک مدل مفهومی موردمطالعه قرار گرفت. داده‌های این پژوهش از ۱۰۳ شرکت کوچک و متوسط فعال در شهر صنعتی رشت، به روش پیمایشی جمع‌ آوری‌ و سپس از روش مدل یابی معادلات ساختاری برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج کسب‌شده از این پژوهش نشان می‌دهد که ظرفیت سیستم‌های اطلاعاتی بین سازمانی نقش پشتیبانی‌کننده از اعتماد متقابل و کیفیت اطلاعات برای کسب مزیت رقابتی داراست. همچنین نشان داده شد که اعتماد متقابل به‌طور مستقیم بر مزیت رقابتی تأثیر نداشته بلکه تأثیر آن غیرمستقیم و به‌واسطه کیفیت اطلاعات می‌باشد.

 

کلمات کلیدی: مدیریت زنجیره تأمین، قابلیت اطلاعاتی، اعتماد متقابل، مزیت رقابتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

 

کلیّات پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

۱-۱- مقدمه

 

در این فصل سعی بر آن است تا با ارائه چارچوب کلی پژوهش، بینشی فراگیر ارائه شود تا درک فصول بعدی ممکن گردد، لذا در ابتدا به بیان مسئله و مشکلی که پژوهشگر را به پژوهش پیرامون آن واداشت خواهیم پرداخت و با ارائه یک مدل مفهومی این بخش را به پایان می‌رسانیم. سپس اهمیت و ضرورت انجام پژوهش را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم؛ و پس‌ازآن به بیان اهداف پژوهش که قصد داریم با انجام این پژوهش به آن دست‌یابیم می‌پردازیم سپس به تدوین فرضیه‌های پژوهش با توجه به مدل مفهومی پژوهش می‌پردازیم. بعدازآن به بیان تعریف مفهومی عملیاتی متغیرهای پژوهش پرداخته و در انتها قلمرو پژوهش را که شامل قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی پژوهش است را شرح خواهیم داد.

 

۱-۲- بیان مسئله

 

نگاهی نافذ به جهان پیرامون این حقیقت را آشکار می‌کند که جهان امروز بسیار متفاوت از گذشته است. در این راستا از ویژگی‌های مسلم جهان امروز می‌توان به جهانی‌شدن اقتصاد، تولید انبوه و ظرفیت مازاد در اکثر بازارها، رقابت بر مبنای زمان، انبوه اطلاعات و کار آیی ارتباطات و دانش و افزایش زادوولد اشاره کرد. این بیانگر یکپارچگی بازارهای جهانی و پیچیدگی روزافزون بازارها و پویایی محیط فراروی شرکت‌ها و سازمان‌هاست. در چنین فضایی این سؤال اساسی قابل‌طرح است که: راز بقا و موفقیت سازمان‌ها در دنیای رقابتی امروز چیست؟ با نگاهی به ادبیات مربوطه و بررسی نظریات متخصصان مدیریت استراتژیک پاسخ سؤال را در ایجاد، حفظ و تداوم مزیت رقابتی پایدار درمی‌یابیم به این معنا که صاحب‌نظران معتقدند سازمان‌ها برای مصون ماندن از امواج سهمگین محیطی و نیز سازگاری با اامات رقابتی، چاره‌ای جز کسب و تداوم مزیت رقابتی پایدار ندارند. (حاجی پور و مؤمنی ۱۳۸۸)
از سوی دیگر منشأ و سرچشمه مزیت رقابتی، امروزه از درون شرکت‌ها به زنجیره تأمین آن‌ ها منتقل‌شده است؛ و اگر شرکت‌ها می‌خواهند در مصاف با رقبای خود به برتری برسند، باید با اعضای زنجیره تأمین خود برای کاهش هزینه‌های اضافی و به حداقل رساندن هزینه کل زنجیره تأمین» همکاری کنند (شاهرودی و صانعی، ۱۳۹۰).
بر این اساس فعالیت‌هایی مانند تهیه مواد، برنامه‌ریزی برای تولید محصول، انبارداری، کنترل موجودی، توزیع، تحویل و خدمت به مشتری که قبلاً در سطح شرکت انجام می‌شد، به سطح زنجیره تأمین انتقال‌یافته است. مسئله اساسی در یک زنجیره تأمین، مدیریت، کنترل و هماهنگی فعالیت‌هاست. مدیریت زنجیره تأمین این کار را به طریقی انجام می‌دهد که مشتریان بتوانند محصولات را باکیفیت و خدمات قابل‌اطمینان، در اسرع وقت و با حداقل هزینه دریافت کنند. سرعت ‌بالای تغییرات و عدم قطعیت در بازارها سبب شده است تا شناخت سازمان‌ها از زنجیره‌های تأمینی که در آن‌ ها عضویت دارند و نقشی که در آن‌ ها بازی می‌کنند از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار شود (دلوی اصفهانی و همکاران ۱۳۹۳). به نظر می‌رسد یکی از استراتژی‌های نوین در کسب مزیت رقابتی مقوله مدیریت زنجیره تأمین می‌باشد (Tummala et, 2004).
در دهه پیش، نقش سیستم‌های بین سازمانی (IOS)[1] در زنجیره تأمین در میان محققان به‌منزله راهی برای سودآوری عملکردی، مالی و رابطه‌ای پیشنهادشده است. بااین‌حال، چنین پیشنهادشده است که فناوری اطلاعات خاص به‌تنهایی نمی‌تواند منبع مزیت رقابتی پایدار برای شرکت باشد. ادبیات سیستم اطلاعاتی فعلی مبین آن است که شرکت‌ها به توسعه توانمندی‌های بین سازمانی نیاز دارند که شرکت را با شرکای زنجیره تأمین خودشان ادغام می‌کنند تا برای شرکت ارزش بیافریند. این قابلیت‌ها شامل رابطه‌ای دوسویه بین خریدار و فروشنده سطح بالای دانش بین سازمانی و توانمندی رابطه‌ای (مثل اعتماد و اختیار) یک شرکت مرکزی در شبکه‌بندی با شرکای زنجیره تأمینش می‌باشد. از این منظر قابلیت‌های اطلاعاتی زنجیره تأمین به‌منزله منبعی که قابلیت‌های اطلاعاتی شرکت چطور به نحوی با شرکای زنجیره تأمین تعامل برقرار می‌کند که درنتیجه تأثیر برای مزیت رقابتی شرکت پیشنهادشده‌اند. بااین‌حال، هنوز چیزهای زیادی در خصوص این امر ناشناخته مانده است که قابلیت‌های اطلاعاتی شرکت چطور به نحوی با شرکای زنجیره تأمین تعامل برقرار می‌کند که درنتیجه تأثیربخشی کلی شرکت و زنجیره تأمینش ارتقا پیدا کند (Hee Youn et al, 2014).
تکمیل قابلیت در حالی وجود دارد که اگر یک منبع در حضور منبعی دیگر پیامدهای برتری خلق کند، ارزش آن بالاتر برود. در حیطه سیستم‌های اطلاعات باید گفت که سیستم‌های اطلاعاتی به‌منزله منابع مکملی قلمداد می‌شوند که ارزش سایر منابع و قابلیت‌های سازمانی را ارتقاء می‌بخشند. با پذیرش این امر، چنین استدلال می‌کنیم که ظرفیت سیستم اطلاعات بین سازمانی (IOISC)[2] می‌بایست باصلاحیت رابطه‌ای بین سازمانی (IORC)[3] تکمیل گردد. ظرفیت سیستم اطلاعات بین سازمانی پیش‌نیاز تسهیل تسهیم اطلاعات بین شرکای زنجیره تأمین است. زمانی که این ظرفیت سیستم اطلاعات بین سازمانی تحقق یابد، به صورتی مثبت به ارتقای صلاحیت رابطه‌ای بین سازمانی انجامد. از طریق تلفیق ظرفیت سیستم اطلاعات بین سازمانی و صلاحیت رابطه‌ای بین سازمانی، شرکت‌ها به توسعه قابلیت‌های اطلاعاتی می‌پردازند. قابلیت‌هایی که برای شرکت مزیت رقابتی به ارمغان خواهند آورد (Hee Youn etal, 2014).
دو مورد از صلاحیت‌های رابطه‌ای بین سازمانی مهم که این پژوهش بر روی آن‌ ها برای تمرکز می‌کند، کیفیت اطلاعات و اعتماد متقابل می‌باشد.
کیفیت اطلاعات زمانی حاصل می‌شود که یک شرکت مرکزی و شرکای زنجیره تأمین آن، اطلاعات استراتژیک و عملی را در روابطی مطمئن به اشتراک بگذارند (Hee Youn et al, 2014)؛ و اعتماد متقابل یک سرمایه رهبری مهم است که به‌واسطه آن شرکت‌های شریک با میل و رغبت در عملیات کسب و تسهیم اطلاعات دخیل می‌گردند (Hee Youn et al, 2014). درواقع اعتماد متقابل به‌عنوان یک کیفیت رابطه موردنیاز است که توسط آن کیفیت اطلاعات (یعنی نتیجه تعامل) حاصل می‌گردد (Hee Youn et al, 2014).
این پژوهش برای اولین بار بر روی شرکت‌های کوچک متوسط شهر صنعتی رشت اجرا می‌شود؛ و بر روی این موضوع تمرکز می‌کند که چگونه ظرفیت سیستم بین سازمانی در تعامل با صلاحیت رابطه‌ای بین سازمانی که شا
مل اعتماد متقابل و کیفیت اطلاعات است منجر به این می‌شوند که قابلیت‌های سیستم‌های اطلاعاتی زنجیره تأمین تبدیل به یک مزیت رقابتی برای سازمان شوند. تا به این سؤال اساسی پاسخ داده شود که آیا قابلیت‌های سیستم‌های اطلاعاتی زنجیره تأمین بر مزیت رقابتی شرکت‌ها تأثیرگذار است یا خیر.

 

۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش

 

شرکت‌ها همواره درصدد بوده‌اند که مزیت رقابتی‌شان را برای افزایش سودآوری و سهم بازار ارتقاء دهند (zhang, 2011). هر سازمانی، اعم از شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های دولتی،

پایان نامه حقوق درباره شرایط خیار تفلیس در ورشکستگی

پایان نامه : بررسی نقض اساسی قرارداد اقساطی در حقوق تجارت

اجرای آرای داوری در ایران

۲ ,زنجیره ,۳ ,۱ ,  ,تأمین ,زنجیره تأمین ,بین سازمانی ,مزیت رقابتی ,    ,اعتماد متقابل ,اطلاعاتی زنجیره تأمین ,ظرفیت سیستم اطلاعات ,مدیریت زنجیره تأمین ,شرکای زنجیره تأمین

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

پایپ ایران عنوان ندارد یونا نازل کرتین - نازل پرده آب - انواع آبنما تجهیزات پوست مو ، زیبایی ، تتو یک اتفاق welcome ARMY صنایع کارتن سازی و جعبه سازی آوین پک مجتمع کشت و صنعت کوهال zary :)